DJs ER MORGENDAGENS BILSELGERE

Innholdsmarkedsføring har de seneste årene vært en av de raskest voksende formene for markedsføring, og øker fortsatt kraftig. Dette er ikke uten grunn. Ved å følge journalistikkens spilleregler knytter bedrifter et mye tettere bånd med målgruppen, enn ved tradisjonell annonsering.

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, er å produsere innhold av interesse for målgruppen. Det handler om å dele kunnskap og gi potensielle kunder nyttig og interessant informasjon utover priser og salgsfremmende materiale. Målet er å opplyse og inspirere til å velge det markedsførte produktet, i stedet for å overtale.

Matretter selger biler
Innholdsmarkedsføring er i nær slekt med journalistikk. Den bidrar til å knytte en historie til produktet, tjenesten eller firmaet, i motsetning til tradisjonell profilannonsering. Dette kan være en historie som er direkte knyttet til tjenesten eller produktet bedriften ønsker å selge. Eller det kan være en historie som handler om noe helt annet, for å skape en følelse eller opplevelse bedriften ønsker at vi skal assosiere med produktet.

Et godt eksempel på dette er bilmerket Hyundai sin kampanje Korean Takeover hvor trendsetteren Danby Choi gjør videoinnslag om alt fra sommerens mest trendy koreanske matrett - Kimchi, til å se nærmere på hvordan livet som DJ er i hipsterhovedstaden Seoul.

Rema 1000 har over lengre tid kjørt sin kampanje Familieliv, som tar for seg spekteret hvordan man kan ha en mer miljøvennlig hverdag til middagsoppskrifter som gjør at smårollingene får i seg grønnsakene sine. Slike historier skaper en mye dypere relasjon mellom målgruppen og merkevaren, og gir et vesentlig tydeligere og mer inspirerende bilde av hvem disse bedriftene er og hva de står for, uten en eneste salgspitch. Slik skapes tillit. Slik skapes genuin lojalitet. Og det hele for en promille av prisen selskaper som Nike eller Coca Cola har betalt for sin ikonstatus.

Logofarger og samfunnsansvar
De dyktigste på innholdsmarkedsføring fokuserer på de kommersielle interessene og de særegne sidene ved bedriftene som skal markedsføres, fremfor logofarger, grafiske profiler eller fengende slagord. Historiene Hyundai forteller oss setter brandet i et helt nytt lys. Hyundai er brått blitt moderne, fremtidsrettet og trendy. Og det er ganske fascinerende at et bilmerke kan selge seg selv gjennom matretter og DJs. Rema 1000 minner oss på at de er en del av den norske hverdagen. På at de tar samfunnsansvar og ønsker at vi gjør det samme, samtidig som vi benytter oss av deres inspirerende middagsoppskrifter. Godt jobbet.

Gode historier er ingen ny idé i markedsføring, men næringslivets klare fokus på dette er en veldig velkommen utvikling både for bedriftene som tar det i bruk og målgruppen som mottar budskapet.

Forøvrig kan det konstateres at trendretten Kimchi smakte meget godt. Den anbefales på det varmeste.

Det gjør innholdsmarkedsføring også.

FAKTA

Framtidsmediagruppen er blant Nordens ledende på innholdsmarkedsføring og er et av de raskest voksende selskapene i Europa.

KONTAKT OSS

Adresse: Kristian IV´s gate 13, 0164 Oslo

Mail: oslo@framtidsmedia.com